Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Hoy visitamos la ciudad de Málaga/I dag besöker vi Málaga staden!

Av vrs malaga - 1 juni 2011 07:26

                               


Málaga är en hamnstad på Costa del Sol och huvudstad i Málagaprovinsen i regionen Andalusien.


Den är Spaniens 5te största stad med nästan 700 000 invånare. Staden ligger praktiskt taget i mitten av Costa del Sol.


Två floder: Guadalmedina delar stadens centrum i två delar, och i de västra stadsdelarna mynnar provinsens största flod Guadalhorce ut.


Förutom från hamnen och området för fartygsbyggande får Málaga sin försörjning från järn-, stål- och metallindustrin. Staden har även livsmedelsindustri. Vingårdar finns runt omkring staden och producerar vin av hög kvalitet.


Málaga var konstnären Pablo Picassos hemstad och huset som han växte upp i är idag ett museum, där du kan finna flera av hans verk. Även skådespelaren Antonio Banderas kommer från Málaga i Teatro Cervantes, arbetade han som skådespelare och uttalade sina allra första repliker...


.

länkar...

vrgspanska.se


Picasso



Teatro Romano



/RR

 
 
Ingen bild

alexander t

1 juni 2011 22:51

Hej igen!
Idag har varit en super dag. När jag vaknar upp så märker jag att min sol exem nästan är bota yey! ;) men sedan så gick vi och åt frukost som var samma gamla bröd och jos men men det går ner i magen. sedan så hade vi åter igen 4 timmar lektion, idag körde vi tävling på spanska tjejer mot killar självklart van killarna :) efter lektionen så badade vi men jag låg i skuggan för att bli av med solexemet men sen fick vi lite lunch. Efter lunchen var det in mot stan som gällde och vi var där i ca 3 timmar och besökte Picasso muset som inte var så imla roligt om jag ska vara ärlig men sen så fick vi gå runt lite själva. Sjlvklart var man tvungen att äta på Donken det var ett måste men vi åt även glass och tog en cola på ngt random café. men vi hitade även en väldigt lustig afär med massa knivar och vappen med nazi täknet på. sen var det färd hemåt som var på schemat och vi skulle faktiskt inte hem och bara dega utan faktiskt göra paella som blev super god :)sen var det läx dax och det gick fort men efter det var det dax att blogga, men imorgon bitti ska jag och adde ut och springa med Ricardo, vi ska tydeligen springa ner till stranden och gymma lite där på ett utomhus gym och sedan spring tillbax.
Men vi hör imorn godnatt. :D

 
Ingen bild

adrian broberg

1 juni 2011 22:52

Brosan vad händer yoa. Idag så har jag pluggat som vanligt, jag var fett trött och hungrig för att jag hade inte käkat nog med mat på frukosten :(. Under lektionen så hade jag en multi plåg på min kropp ( Hungrig, Sömning) då kändes allt fett overkligt synen spårrar du känner dig skit degig och vill bara flyga bort ett tag. Senare på dagen så stack vi till stan och chillade på Pablo picasso Museum och de va nice antar jag. Sen så stack vi till nån random gata med massa roliga personer som bara drev med alla som gick förbi t.ex en person som var kort och hade gömt sig i sina kläder och hade limmat en hat och ett par brillor på nacken och de bara hängde i luften så de såg ut som han hade inget huvud o de såg roligt ut. :). Sen såg drog vi hem och lagade får egen mat en maträtt som hette paella som var god fast jag var inte hungrig. Senare så stack jag till rummet och började skriva det här som alla päron ska läsa hoppas jag .
:) hej då / hasta luego.
Adrian es Super mega guay= fett cool :))) <3

 
Ingen bild

fredrik jonasson

1 juni 2011 22:53

Idag har vi pà formiddagen haft 4 timmar spanska. Pà eftermiddagen var vi i Malaga och kollade pà Picasso museet och sedan fick vi gà runt i staden själva, vi tog en fika och àt glass. Till middag àt vi paella som vi hade lagat själva.
Ha det bra!

 
Ingen bild

Sara

2 juni 2011 09:16

Hola, hola!

Ons:
Igår i skolan jobbade vi med Picassos liv och satte upp bilder som representerade olika händelser, som t.ex att hans son föddes och att han flyttade till Paris. Jag lärde mig väldigt mycket och kände att jag hade mer koll på något som är väldigt viktigt för Málaga.
Efter lunch åkte vi till Málaga city och gick på Picasso muséet. Man kände igen flera av tavlorna från projektet vi gjorde i skolan, vilket var kul.
Sedan fick vi fritid och jag och Anna, Caroline, Emma och Isabelle gick och shoppade. Jag hittade inte så mycket men fick med mig flipflops från Desigual och "bakelser" från una pastelería i närheten ;D

Tors:

Jag vaknade av att mitt alarm ringde en halvtimme för tidigt, men lyckades somna om.
När jag väl vaknade märkte jag att det var ovanligt mörkt i rummet, då solen alltid lyser upp på morgonen och gör rummet ljust. Jag tittade ut genom fönstret och ser att det SPÖREGNAR!Fyyyyy! Hoppas det i alla fall avtar under dagen!
Ska borsta tänderna nu och gå på spanska lektion om en kvart!

Adiós!

 
Ingen bild

Danna o LOLLO :D

2 juni 2011 22:37

Tjo, tjo! Lollo o Danna in da haouse!!
Dagen började med ösregn.. Lollo tyckte det var mysigt men inte resten av gruppen. Vi hade lektioner fram till klockan 13.30 och efter det hade vi pooltid men eftersom det var dåligt väder badade vi inte. Efter lunchen (då det var strålande sol) åkte vi in till Málaga där vi tittade på de gamla delarna av staden och sedan åt vi tapas. Det var gott. Lollo blev biten av en fågel...typ, danna skrattade (bilder kommer inom kort).
Hasta luego!!

 
Ingen bild

Adrian Broberg

2 juni 2011 23:19

Brosan vad händer yoa. Idag så regnade det väldigt mycket och senare på dagen så var det soligt. Idag har jag haft grov huvud verk och ont i kroppen för nån anledning. Jag sov utan en kudde det var en mygga som bet mig hela j.vla Idag så pluggade vi spanska som vanligt.. jag börjar bli lite trött på skiten, det skulle vara skönt att komma hem en stund och sova i sin egna säng. Idag så åkte vi till malaga och gjorde ingenting vi åt tapas och gick runt i 2 timmar.
Jag var så trött och hade huvudverk att allt jag såg verkade som det bubblade och alla jag pratade eller kollade på såg ut som spaghetti (spårad dag).
Sen så stack vi hem med local bussen och käkade ?pommfritt med friterad korv? ;P
Sen stack jag till rummet och började skriva

Brosan vi ses. Hasta luego

 
Ingen bild

Alexander Thorén

2 juni 2011 23:24

Så där då var vi tillbax igen efter 4 timmarlekton och frukost. Men innan frukost så var jag Adde och Ricardo ute och sprang och sen var vi även på utomhus gymmet vi kusten, på väg dit så hittade jag 20 euro och ricardo 10. Hela dan har det regnat men nu har det faktiskt sluttat fast vi har fortfarande moln, fast det är skönt det också för att jag har fortfarande inte blivit av med sol exemet så och då kan jag ligga vid polen och inte sitta under trädet. Men nu ska vi sova hare bra där hemma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vrs malaga - 8 juni 2011 14:33


      ¡Hola Vrs - Málaga! en SS hemos creado una evaluación... por favor entrad a SS y hacer la evaluación basada en la semana 22 en Málaga, gracias por vuestra cooperación y esperamos volver a estar en Málaga en el 2012!   atentamente...

Av vrs malaga - 5 juni 2011 18:15

          quiero agradecer a todos los alumnos y a mis compañeros que durante el viaje y la semana hemos podido disfrutar de más español, compañerismo y de muy buen tiempo! Un tiempo lleno de comida, sol, piscina, español, viajes, excursione...

Av vrs malaga - 3 juni 2011 21:41

                       Flamenco är en spansk konstform med sång, musik och dans, vars ursprung är okänt. Musikaliskt inflytande visar att de kommer från många olika håll, exempelvis Indien, Marocko, Egypten, Grekland och flera andra länder län...

Av vrs malaga - 2 juni 2011 09:30

                   En el lugar donde se asienta la ciudad existía un poblamiento túrdulo, en base al cual los fenicios fundaron la colonia de Malaka, atraídos por su puerto natural y la gran cantidad de yacimientos de plata y cobre existente...

Av vrs malaga - 30 maj 2011 13:33

                  här kan du blogga om din dag ...  ...

Presentation

Omröstning

vad tyckte du om resan och första dagen?
 toppen!
 coolish!
 ok...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards